Friare liv, extra larm och oberoende av hemtjänsten. Det är undersköterskan Cecilia Storms tydligaste argument för att skaffa läkemedelsrobot.
– Med en robot kan vårdtagaren gå på affären när den vill och slipper sitta och vänta på hemtjänsten. Evondos är fantastiskt! säger hon.
När Gotland gjorde en testpilot med Evondos läkemedelsrobotar 2021 tog Cecilia Storm rodret. I dagsläget jobbar hon heltid med breddinförandet av robotarna.
– Ett bra tips är att blanda in en person som mig, en baspersonal. Vi känner brukarna och vet hur verksamheten fungerar. Jag finns tillgänglig och kan svara på allas frågor, säger hon.
Just nu har Gotland sju maskiner ute i Cecilias distrikt och på ett år har läkemedelsrobotarna delat ut 16 000 doser och sparat 10 000 besök.
– Man kan säga att vi har sparat i genomsnitt 22 besök om dagen, vilket innebär en och en halv person. Och då ska man komma ihåg att vi har väldigt stora avstånd i mitt distrikt, så 22 sparade besök är extremt mycket tid, säger Cecilia Storm.
Hon berättar att de har testat alla möjliga typer av patienter och robotarna funkar för de allra flesta, även i de fall där Cecilia känt sig tveksam. Bland annat för en rullstolsburen man som hade stora funktionshinder och dålig rörlighet i händerna.
– Tack vare att dospåsen är förskuren fick han upp påsen utan problem och kunde ta sin medicin. Han vinklade också roboten så den satt bredvid honom när han tittade på tv. Den blev ett sällskap, säger Cecilia.
Hon poängterar att läkemedelsroboten också fungerar som ett extra larm. Till exempel för mannen i rullstol.
– Han hade ramlat hemma och tog sig inte upp. Men när han inte tog sin medicin larmade läkemedelsroboten till oss och vi åkte ut och hittade honom på golvet. Roboten är ett väldigt bra verktyg – det kan faktiskt rädda liv, säger Cecilia Storm.
Hon säger att det är viktigt att involvera anhöriga och berätta om läkemedelsrobotens fördelar. Många tror också att de äldre anhöriga inte klarar av de tekniska bitarna så bra som de faktiskt gör.
– Man måste känna in personen – både den anhöriga och brukaren – och fundera över hur man ska bemöta dem. Hos vissa har jag bara tagit med mig en robot och sagt att hej, här är din nya kompis, men hos vissa måste man sälja in det lite mer, säger Cecilia Storm och skrattar.
Ett stort argument för att skaffa läkemedelsrobotar är att brukaren får ett friare liv, menar Ceclila Storm.
– Jag brukar säga att nu slipper du ju oss, säger Cecilia och skrattar.
– Skämt åsido så är det så att många inte vill ha hemtjänstpersonal springandes hemma. Med en robot kan de gå på affären när de vill och slipper sitta och vänta på att hemtjänstpersonalen ska komma.
Hon nämner en man i sitt distrikt som har Parkinsons och får medicin åtta gånger om dagen. När han fick en läkemedelsrobot förändrades hans liv drastiskt. Även för hans fru, som fortfarande jobbar.
– Hon var hela tiden orolig att han skulle glömma sin medicin eller att hemtjänstpersonalen inte skulle komma i tid. Hon till och med övervägde att sluta jobba för att stanna och hemma och ta hand om sin man. Men när han fick roboten kunde hon slappna av och är nu glad som en lärka, säger Cecilia Storm.
Hon stöttar dagligen andra distrikt på Gotland som jobbar med breddinförande, till exempel när det gäller patientselektering.
– Det gäller att öppna kollegornas sinnen och få dem att tänka på nya sätt. Ofta säger de spontant att de inte tror att det är någon i deras distrikt som kan klara av en robot. Men när vi har resonerat lite har de plötsligt tretton passande patienter. Det är häftigt! säger Cecilia Storm.