Gå till innehåll
Hem

Ett år med läkemedelsautomater – trygghet, frihet och bättre vård

Ett år med läkemedelsautomater – trygghet, frihet och bättre vård
För ett år sedan påbörjades arbetet med att införa Evondos läkemedelsautomater i Vänersborgs kommunala primärvård. Det har inneburit ett nytt arbetssätt för vårdpersonalen — något som lett till att vårdtagare får rätt medicin i tid och ökad flexibilitet i vardagen.

— Det har ökat våra patienters självständighet och skapat patientsäkrare läkemedelshantering, säger sjuksköterskan Therese Karlsson.

När Evondos läkemedelsautomater först introducerades var många sjuksköterskor tveksamma. Skulle detta verkligen underlätta eller bara skapa mer jobb? Efter en trevande start utsågs därför snart sjuksköterskorna Therese Karlsson och Amanda Thelin av sin enhet som ansvariga för införandet.

— Ska man få med sig sina kollegor måste man själv tro på det man gör. Och det gör vi. Den här modellen har visat sig vara framgångsrik för Vänersborgs kommun och vi ansvariga sjuksköterskor har fått vara med i projektet från början, och varit en del i implementeringen, säger Therese Karlsson.

Amanda Thelin fyller i:

— I början kunde det vara svårt för vissa att se fördelarna, säger Amanda.

Så får man med sig vårdtagare och kollegor

Genom fokus på samtal, avsätta tid för utbildning och ta ett steg i taget gick arbetet framåt. Therese och Amanda såg till att någon alltid fanns tillgänglig när deras kollegor hade frågor eller behov av en hjälpande hand.

— När någon har känt sig osäker har vi följt med ut till patienterna för att visa hur automaten fungerar på plats. Vårt fokus har varit att ingen ska behöva känna sig ensam i den här förändringen, säger Therese.

För att även vårdtagare ska känna sig trygga med sin nya läkemedelsautomat har det varit viktigt att informera på ett tydligt och enkelt sätt.

— Man måste prata så att alla förstår. Utgå från en positiv vinkel, visa bilder och förklara hur lätt detta är. Man kan jämföra det med ett hjälpmedel, precis som en rullator.

Något annat som Therese och Amanda varit noga med att betona i samtal med vårdtagare är att inget är skrivet i sten. Till en början handlar det om en testperiod. Efter 14 dagar får vårdtagarna utvärdera om automaten fungerar för dem. Hittills är det få som velat lämna tillbaka dem.

— De brukar skoja och säga: ”Den här får ni inte ta ifrån mig!”, säger Amanda.

Ett år senare — tryggare medicinhantering och större frihet

Evondos läkemedelsautomater är framtagna för att minimera antalet medicinska avvikelser och se till att alla vårdtagare får rätt medicin i tid. Therese och Amanda berättar att de vårdtagare som fått en automat också ofta upplever en större flexibilitet i vardagen.

— Tidigare var upplevelsen att man behövde anpassa sin dag utifrån hemtjänstens besök. Med automaterna behöver man inte göra det i lika stor utsträckning, säger Amanda.

Ett år efter att läkemedelsautomaterna infördes är resultatet tydligt. För många vårdtagare har automaten även blivit ett naturligt inslag i vardagen.

— Vi har sett att det här arbetssättet fungerar. Framåt gäller det att bibehålla samma tankebana som vi haft under implementeringen och att det blir en självklar del av vårdkedjan, säger Therese.

Amanda berättar om att hon träffat flera vårdtagare som tycker att automaten är ett trevligt inslag i hemmet, och vissa har till och med döpt dem:

— Häromveckan förstod jag först inte vem "Gudrun" var – tills min patient berättade att det var namnet på hennes läkemedelsautomat!

Dela text

Vill du veta mer?

Evondos läkemedelsautomat är designad för att förbättra vårdtagarnas säkerhet, självständighet och generella välmående genom att självständigt kunna sköta sin läkemedelshantering på ett tryggt sätt i det egna hemmet.