Mobilapp till Evondos-tjänsten

Snabb överblick av läkemedelskedjan samt förbättrad kommunikation med vårdtagaren.

 

En mobilapp som går att ladda ner från Google Play- eller Apples App Store-butik kan anslutas till Evondos-läkemedelsdoseringstjänst. Med hjälp av applikationen kan uppgifter om läkemedelsbehandling kontrolleras när som helst, enkelt, snabbt och i realtid.

 

Mobilappen ger många fördelar i vårdpersonalens vardag. Med appen är det ännu enklare och smidigare att använda sig av Evondos Distansvårdsystem än tidigare. Appen ger vårdgivaren snabb tillgång till aktuell information om hur läkemedelskedjan fungerar och frigör värdefull tid för själva omvårdnadsarbetet.

 

Med hjälp av mobilfunktionen är det även enkelt att skicka meddelanden till en läkemedelsrobot. En varm sommardag kan man till exempel skicka ett meddelande om att det är viktigt att dricka vatten eller meddela att dagens program har dragit ut på tiden och besöket hos kunden kommer att bli något senare än vanligt.  Med mobilappen går detta smidigare under arbetsdagens gång än med distansvårdssystemet.

 

Kunden kan svara eller reagera på meddelanden på fyra olika sätt:

 

  1. Inget svar begärs eller förväntas av kunden – meddelandet är endast information.
  2. Kunden ombeds bekräfta med ”Jag har läst detta meddelande”.
  3. Kunden förväntas besvara meddelandet med antingen ”Ja” eller ”Nej”.
  4. Kunden kan välja mellan tre olika smilisar som talar om hur nöjd kunden är med situationen.

 

Med mobilappens sökfunktion är det lätt att söka fram kundens uppgifter till exempel strax före ett kundbesök.

 

För nedladdningen krävs ett giltigt Google-konto eller Apple ID.

 

 

En smidigare vardag med mobilappen

 

“Evondos mobilapp är framtagen för att ge vårdpersonalen en länge efterlängtad smidigare vardag. Med hjälp av applikationen kan vårdpersonalen kontrollera hur kunden har det, kontrollera larm som kräver åtgärder och sända meddelanden till kunderna under dagen medan vårdpersonalen är på väg från ett ställe till ett annat”, berättar Lena Söderman från Evondos serviceproduktion.

 

En mobilapp har stått på Evondos-kundernas önskelista redan en längre tid och i sommar kunde vi uppfylla deras önskan. Varför utvecklade ni applikationen?

 

“Vi såg flera viktiga orsaker till att utveckla applikationen, den viktigaste var en önskan om att ge den stressade vårdpersonalen större flexibilitet och kontroll över sitt tidsschema. Vårdpersonalen är mest ute hos kunderna och det blir inte mycket tid över för kontorsarbete. Därför måste det gå att sköta viktiga saker även på resande fot.”

 

En annan viktig anledning till att utveckla applikationen var att underlätta meddelandefunktionen, berättar Lena Söderman.

 

“Tjänstens meddelandefunktion har tyvärr använts väldigt lite, trots att den kunde utnyttjas till många olika ändamål. Den fungerar som en informationskanal till exempel för att informera om dagliga planeringsändringar i omvårdnaden. Med meddelandefunktionen kan vi även aktivera kunderna och ge dem känslan av att vi bryr oss om dem och om hur de mår. Den känslan är mycket viktig för oss alla!”

 

Med mobilappen kan vårdpersonalen enkelt och behändigt sända olika meddelanden under dagen. Det är lika lätt att sända ett meddelande som att skriva och skicka ett vanligt textmeddelande (sms).

 

“Jag önskar att användandet av meddelandefunktionen blir en del av vårdpersonalens arbetsdag. Med hjälp av funktionen kan vi få bort den ensamhet flera av hemvårdens kunder upplever och deras uppfattning om att de är helt ensamma. Ett jobb som bara kräver en liten ansträngning av oss, men som har stor betydelse för många. Detta är nu enkelt och möjligt att utföra med mobilappen”, säger Lena Söderman entusiastiskt om meddelandefunktionen.

 

Det fina enligt Lena Söderman är att mobilappen har utvecklats tillsammans med kunderna, precis såsom Evondos brukar göra.

 

“Vi har testat tjänstens användarvänlighet i en verklig kundsituation. Våra kunder och personalen har provanvänt applikationen samtidigt som våra testare har stått bredvid och analyserat användarvänligheten. Det är fint att vi kan samarbeta på detta sätt med våra kunder – på så sätt säkerställer vi att applikationen verkligen fungerar i deras vardag och motsvarar deras behov.”